top of page

Slaapcoach Milou: Tips voor thuis

Door: Slaapcoach Milou (gastblogger Mommunity Breda)


Komend weekend is het alweer zo ver; de zomertijd gaat in! Voor velen een fijne gebeurtenis die de overgang naar langere dagen en (hopelijk) zonniger weer markeert. Maar voor papa's en mama's met jonge kinderen is het ingaan van de zomertijd soms net iets spannender. De plotse aanpassing van de tijd kan zorgen voor wat rommeligheid rondom het slapen. Zo’n plotse wisseling van de tijd rommelt namelijk wat met het biologische ritme van je kleintje (en dat geldt overigens ook voor volwassenen). En het kost vaak even een paar dagen tijd voordat die biologische klok zich heeft aangepast.

Er zijn een aantal manieren om met de wisseling naar de zomertijd om te gaan:

• Optie 1: Je doet helemaal niets en wacht af hoe het loopt met je kleintje. Dat is prima en kan ook goed werken bij wat oudere kleintjes of kleintjes die eigenlijk altijd goed slapen.

• Optie 2: Je pakt het wat geleidelijker aan. Dit betekent dat je een aantal dagen voorafgaand aan het ingaan van de zomertijd het hele ritme van je kleintje wat vervroegt. Dus dat betekent in de ochtend bijvoorbeeld een kwartiertje of halfuurtje eerder uit bed. Je wilt dan ook alle eetmomenten, slaapmomenten overdag en de avondbedtijd met dat kwartier of halfuur vervroegen. De volgende dag vervroeg je weer alles met een kwartier of halfuur. Zo trek je er een aantal dagen voor uit om te wennen aan dat nieuwe ritme, en dat kan vooral bij de allerkleinsten erg fijn zijn om slaapissues te voorkomen.

• Optie 3: Lukt het nou niet om nu al te starten met schuiven? Dan kun je dit ook achteraf gaan toepassen als jij en je kindje die ruimte hebben. Haal je kindje dan niet direct een uur vroeger uit bed, maar start per dag met een kwartier of halfuur eerder. Ook hier geldt dat je alle eet- en slaapmomenten vervroegt.


Daglicht is een heel belangrijke factor bij het instellen van het biologische ritme. Zorg dus voor goede verduistering in het kamertje tijdens het slapen. Het blijft tenslotte langer licht en dan kan het in slaap komen wat in de weg staan. En ga in de ochtend juist lekker naar buiten om dat zonlicht op te vangen zodat dat kan meehelpen aan het instellen van het biologische ritme.


En misschien nog wel de belangrijkste tip: probeer vooral niet te stressen! Een plotse verandering is voor iedereen altijd even wennen. Geef het even tijd.


Slaap lekker!

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

댓글


bottom of page